30) Bloempotje met stripje voor het gemakkelijk uithalen van de potkluit

In deze tip:

  • A)# Nodig
  • B)# Maken
  • C)# Vullen en zaaien
  • D)# Uithalen
  • E)# In de tuingrond zetten
  • F)# Tips
  • G)# Wikihow
  • H)# Geknipte yoghurtbeker als inzet (tip van Marleen)

Hier een heel handige “aanpassing” om een potkluit gemakkelijk uit een bloempotje te halen.

.

Als je in een bloempotje zaait wil je later de plantjes met potkluit uit de bloempot halen. Dat gaat niet altijd even makkelijk.

Het uithalen gaat wel goed als je een bloempotje met inzet en stripje gebruikt. Hieronder een beschrijving.

A)# Nodig

Twee gelijke plastic bloempotjes, bijvoorbeeld 5 cm boven-doorsnede en 5,5 cm hoog. En dun plastic, bv het deksel van een margarinekuipje.

.

B)# Maken

Knip bij 1 bloempotje een groot deel van de zijwand weg. Het andere bloempotje blijft heel.  Zo eindig je met 1 potje en 1 inzet.

Knip uit dun plastic rechthoekige of lepelvormige stripjes van ongeveer 10 cm lang en 1,5 cm breed. De “lepel” is ongeveer 3 cm breed. Buig het stripje; het korte deel van de strip past in de bloempotje (op de bodem).

.

Grotere stripjes met “grote voetjes”:

Zo maak je stripjes met een groot voetje. Die kun je gebruiken in grotere bloempotjes bij een potkluit die gemakkelijk uit elkaar kan vallen.

sla uitdunplantjes 3

sla uitdunplantjes 4

Knip uit een deksel van een 500 grams margarinekuipje een rechthoek.

sla uitdunplantjes 5a

sla uitdunplantjes 6a

sla uitdunplantjes 7

Knip de 2 stripjes uit.

sla uitdunplantjes 14

Knip 2 schuine kantjes ……

sla uitdunplantjes 16

……..  zodat elk stripje in een potje met inzet past. Dit bloempotje heeft een 7 cm boven-doorsnede.

.

sla uitdunplantjes 8a

sla uitdunplantjes 10

Je kunt het stripje ook achtkantig knippen zodat het in het potje past.

.

C)# Vullen en zaaien

Zet de inzet in het potje.

Plaats een stripje tegen de zijkant van de inzet. Beide stripjes werken even goed.

  • (Schrijf met een potlood zaai-info op het stripje).
  • Vul het geheel met zaaigrond (potgrond, compost).
  • Druk (met de onderkant van een leeg potje) de zaaigrond aan. Dan valt het blok zaaigrond niet uit elkaar als je later de potkluit met plantjes er uit haalt.
  • Leg zaden op de grond.

  • Dek de zaden af met zaaigrond, potgrond of droog zand.

.

D)# Uithalen

Als de plantjes groot genoeg zijn kunnen ze uit het potje gehaald worden;

  • Sproei water op de potkluit en laat het water in de zaaigrond zakken.
  • Druk de zaai grond voorzichtig aan (met vingers of theelepeltje), dan valt die straks niet uit elkaar.
  • Pak de inzet bij het bovenrandje vast.
  • Haal de inzet met potkluit en plantjes voorzichtig uit het potje en zet het geheel neer (op de grond of op een vlakke ondergrond).

  • De inzet met potkluit en plantjes staat op de grond of op een vlakke ondergrond.
  • Trek het stripje rustig enkele millimeters naar boven en laat het weer naar beneden gaan. Houd intussen met de andere hand de inzet vast.
  • Nu is de potkluit los gekomen. Die plakt niet meer aan de inzet.

  • Pak de potkluit tussen duim en vingers en til het van de inzet af.
  • Zet de potkluit met plantjes op de bestemde plaats (een grotere bloempot of in de tuingrond).
  • Als het stripje meegaat tijdens het optillen, haal het stripje dan voorzichtig van de potkluit af.

.

E)# In de tuingrond zetten

  • Maak een plantgat in de grond:
    • Zet het bloempotje met plantjes (of een leeg bloempotje) in het plantgat.
    • Schuif tuinaarde tegen het bloempotje aan. Druk de grond tegen het bloempotje aan.
    • Haal het bloempotje uit de grond.

  • Zet de bloempot met inzet, strip en plantjes op de grond.
  • Haal de inzet (met strip en plantjes) uit de bloempot en zet die op de grond.
  • Trek het stripje even omhoog om de potkluit los te maken.

  • Pak de potkluit met plantjes tussen duim en vingers van de inzet af.
  • Laat de potkluit met plantjes voorzichtig in het plantgat in de grond “vallen”.

.

F)# Tips

  • Probeer het uithalen van de potkluit voordat je zaadjes oplegt.
    • Gaat het uithalen goed, zet de potkluit weer terug in de inzet op het stripje. Zet de inzet met potkluit weer terug in het bloempotje.
    • Gaat het uithalen niet goed, maak alles leeg en schoon en begin van voren af aan. Druk de grond wat steviger aan of maak die wat vochtiger.
  • Sproei de potkluit en druk een beetje vast met je vingers vóór het uithalen. De potkluit zal dan niet zo snel uit elkaar vallen.
  • Deze werkwijze gaat ook goed met een groter bloempotje inzet en stripje. Tot de wortelkluit zo groot en zwaar is, dat de inzet die niet meer kan dragen (leg dan de bloempot met inzet op de zijkant en schuif de inzet uit de pot).

.

G)# Wikihow

Ik schreef in Wikihow een (Engelstalig) artikel over dit onderwerp. Klik op:     wikihow potkluit

.

H)# Geknipte yoghurtbeker als inzet (tip van Marleen)

Marleen heeft in december 2021 een reactie geschreven;

“Ik gebruik als hulpmiddel yoghurtbekers, waarvan de bodem met een deel van de zijwand van de beker bewaard wordt. Het lukt om de potkluit uit het potje te halen. Eigenlijk heb ik twee in een: het stripje en het uitgesneden bloempotje vervang ik door het uitgesneden deel van de yoghurtbeker”.

Hieronder zijn de foto’s en de bijbehorende beschrijvingen van Marleen.

Marleen beker inzet 1

Hier een foto van die inzet. Van de yoghurt beker (0.5 liter) houd je dus de bodem met een deel van de wand over.

Deze inzet past in een 9 cm bloempotje; de zijkant steekt erboven uit, en kan voorzien worden van een aantekening. Het uitstekende deel gebruik je ook om de potkluit uit het potje te lichten.

Hieronder staat hoe je deze inzet maakt. Met een breekmes en een schaar kun je de vorm uit de yoghurtbeker halen. Best een onderlegger gebruiken.

Marleen beker inzet 2

Eerst de verticale sneden maken met het breekmes. Zet het breekmes op de uitgestulpte wand ( druk op de zijwanden zodat er een uitstulping komt) van de beker en snijd naar beneden toe tot de rand. Daarna naar boven toe tot de bodem.

Marleen beker inzet 3

De bodem uitsnijden gaat best met het breekmes evenwijdig met de zijwand, te beginnen bij een verticale snede. Zo snijdt het vlot en eerder veilig. (Bij de verticale sneden is er meer risico op ‘uitschuivers’).

Marleen beker inzet 4

De versterkte bovenrand van de beker doorknippen met een schaar.

Tot zover de tip van Marleen.

13 gedachten over “30) Bloempotje met stripje voor het gemakkelijk uithalen van de potkluit”

  1. Je kunt ook closetrolletjes middendoor snijden, zodat je 2 halfjes hebt. Deze vul je met potgrond en drukt dat stevig aan, hierin zaai je een zaadje van een groente- of bloemensoort. Als het plantje opkomt hoef je het niet te verspenen en als ze naar buiten kunnen, plant je ze met dit rolletje en al in de grond, geen groeiverlies door beschadiging van het weghalen van een potje en het papier verteerd in de grond, werkt echt goed !

    Groet, Wim.

  2. Beste allen,
    Ik ben een startende moestuinierder (dit wordt mijn eerste jaar) en ben vorige week begonnen met het zaaien van een aantal groentes binnen. Dit heb ik dus in halve wc rollen gedaan. De rollen staan dicht op elkaar, in een bak, maar er zit wel ruimte tussen de rolletjes (door hun ronde vorm). Ik heb potgrond gebruikt (verder niks) en dit licht bevochtigd. Toen heb ik een doorzichtige bovenkant er op gezet, een kasje. Er zijn al wat zaadjes gekiemd, alleen zie ik nu iets wat lijkt op schimmel aan de rolletjes, niet op de aarde. Is dit schimmel of iets anders. Ik zou het jammer vinden als alles straks mislukt doordat ik wc rollen heb gebruikt. Toen ik dit ontdekte (misschien na 5 a 6 dagen) heb ik de “kas” er af gehaald, zodat het kon ademen.
    Herkent iemand dit en wat moet ik doen?
    Dan nog een vraag: ik heb de zaadjes onder het dakraam staan, maar groeien ze dan niet te dun op, omdat ze naar het licht willen (meen dit ergens gelezen te hebben).
    Bedankt alvast voor eventuele reacties.
    Groeten, Esther

    1. Hallo Esther. Ik heb zelf geen ervaring met zaaien in een wc-rol met potgrond. Volgens Wim (2 reacties terug) moet dat goed gaan. De ontkiemende zaadjes hebben ook lucht nodig, dus je moet altijd een soort luchtopening hebben. Misschien dat andere tuinders een antwoord op jouw vraag hebben en een reactie plaatsen.

      Zodra de eerste sprietjes zichtbaar zijn moet je bakjes, potjes niet te warm maar wel volop in het licht zetten. Ik zet de plantjes meestal vlak onder een dakraam aan de noordkant. De temp is daar 15 tot 20 C.
      Succes, Sjef

  3. Hoi Esther.
    Als ik het zo lees zijn het de wc rollen die onder de schimmel zitten. Daar hebben dan de jonge plantjes geen last van .
    Lange dunne plantjes hebben meestal te weinig licht. Een plant wil altijd naar het licht groeien dus als er te weinig licht is dan krijg je dat probleem. Zelfs onder of bij een raam mis je al gauw 50% licht, vandaar. Zaai het zelfde zaadje in de zomer maar eens buiten in de tuin dan kan je zien wat ik bedoel.
    Gr. Kees

    1. Dank je Kees voor je reactie. Ik heb de zaadjes gewoon maar laten zitten en ze hebben er idd geen last van gehad. Later las ik ergens dat het ook aan de zak aarde kon liggen, want ik wist niet dat er speciale zaai en stekgrond was en heb dus gewone potgrond gebruikt. Toch groeit het allemaal als “kool” en gaat het naar mijn idee heel goed. Ik heb zelfs een heel stel stekjes al in grotere potjes gezet en dat slaat ook aardig aan. Ik ben echt superenthousiast en kan niet wachten om alles in de tuin te zetten, maar ja, de weergoden zijn ons niet gunstig gestemd……

  4. Het bloempotje met stripje werkt inderdaad. Ik had daar zelf nooit aan gedacht.
    Ik doe het echter anders.
    Wat is het probleem? De potkluit laat vaak niet gemakkelijk los uit het potje als er nogal wat wortelgroei is. De worteltjes zetten zich vast in de onderste randen en groeven op de bodem van het potje. Bovendien kan je de potkluit ook niet eenvoudig uit de pot krijgen door tegen de bodem aan te drukken.
    Bij een probleem moet je proberen om de oorzaak op te lossen. In dit geval vormt de bodem een probleem en het feit dat je de wortelkluit vanaf de onderkant van het potje niet eruit kunt drukken.
    Oplossing: Ik snij 80 à 90% van de bodem eruit. In de bodem staan verschillende gaatjes voor de waterafvoer. Je snijdt gewoon van gaatje naar gaatje en het grootste deel van de bodem is eruit.
    Als je gaat zaaien, dan strooi je eerst een centimetertje potgrond onderaan. Drukt dat nogal aan zodat er een dunne vastere laag ontstaat en vult dan het potje verder op en druk dat normaal aan.
    Als je gaat uitplanten kan je door het gat in de bodem de kluit er gewoon met je duim uit drukken. Meestal blijft deze mooi bijeen.
    Hierdoor heb je geen hulpmiddelen zoals stripje of bijgesneden potje, dat je extra in het zaaipotje zet, meer nodig.

    1. Hoi Frits,
      Jouw idee (gebruik een bloempot met 90 % weggesneden bodemdeel enzovoort) kan men goed gebruiken om planten met een grote potkluit en veel wortels uit een bloempot te halen. U hebt hierboven duidelijk omschreven hoe men dan moet handelen. Dank u voor deze tip. Ik zet uw werkwijze bij “2 Eenvoudige hulpmiddelen en tips”. Dan kunnen andere tuinders ook uw tip gebruiken.

      Mijn idee met inzet en stripje is vooral handig om kleine plantjes met potkluit en al uit bloempotjes te halen. Met “uitkloppen en uitdrukken” alleen lukt het vaak niet. Een groot deel van de potgrond valt er vanaf. Of je houdt alleen het plantje met de worteltjes zichtbaar in je hand.

      Groetjes, Sjef

  5. Dag Sjef.
    Jouw website is vernieuwd, en mooi opgefrist!
    Ik heb hier al heel wat praktische ideeën van jou gevonden, en ik heb er ook een aantal van uitgeprobeerd.
    Eentje heb ik wat anders uitgevoerd; het gaat over het stripje om een potkluit makkelijk uit een bloempotje te halen.
    Ik gebruik als hulpmiddel yoghurtbekers, waarvan de bodem met een deel van de zijwand van de beker bewaard wordt. Het lukt om de potkluit uit het potje te halen. Eigenlijk heb ik twee in een: het stripje en het uitgesneden bloempotje vervang ik door het uitgesneden deel van de yoghurtbeker. Met foto’s is het makkelijker te illustreren. Ik wil het graag delen. Bedankt voor jouw ideeën!
    Marleen

    1. Hoi Marleen,
      Dank voor je reactie.
      Ik heb je een mail gestuurd over jouw yoghurtbeker-werkwijze. Jij stuurde me foto’s en beschrijving van jouw tip.
      In een nieuw hoofdstuk H)# Geknipte yoghurtbeker als inzet (tip van Marleen) staat jouw tip beschreven.

      groeten, Sjef

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.