32) Bonen zaaien in potjes en later uitplanten

In deze tip:

  • Voorwoord
  • In bekers (potten) opkweken
  • Wanneer zaaien en waar uitplanten?
  • A)# Bonen zaaien in koffiebekers met potgrond
  • B)# Vullen met potgrond, zaaien en water opgieten
  • C)# De bekers afdekken
  • D)# Plantjes zichtbaar
  • E)# Koel en voor een raam
  • F)# Uit het koffiebekertje, in de grond
  • G)# Uit het bloempotje/inzet/stripje, in de grond
  • H)# Uit een laag geknipt koffiebekertje
  • I)# Uit een gewoon koffiebekertje, maar met weinig potgrond
  • J)# Te warm of te donker
  • K)# Bonen zaaien in bloempot/inzet met tuingrond/compost mengsel
  • L)# Samenvatting

Bonen zaaien in bloempotjes of drinkbekers.

.

Voorwoord

Je kunt bonenzaden in de grond zaaien (leggen), laagje tuingrond op strooien en afwachten tot de plantjes opkomen. Dat is de “ouderwetse” werkwijze.

Of laat bonenzaden op vochtig keukenpapier ontkiemen. Zet de bonenplantjes in de tuingrond of in potjes met plantgrond. Meer info hierover in tip 12).

Staakbonen zaaien “volgens Willem” (zie reactie onderaan) gaat zo: bonen in de grond leggen, lap vijverfolie opleggen, water langs de staak gieten. De lap houdt regen tegen en het zaaisel warm zodat de bonenzaden snel ontkiemen.

.

In bekers (potten) opkweken

Jantina schreef bij een andere tip dat zij bonen in koffiebekers met potgrond zaait. Zijn de plantjes 5 cm groot, dan met potkluit uit het bekertje drukken en in de tuingrond zetten

Ik heb deze werkwijze ook uitgeprobeerd. Zie hieronder.

.

Wanneer zaaien en waar uitplanten?

Wil je vroeg boontjes oogsten, zaai vanaf eind maart stambonen binnenshuis op vochtig keukenpapier (bij 20 – 25 gr C). Na ongeveer 1 week zijn de eerste bonenplantjes op het papier.

Zet telkens 4 mini bonenplantjes in een bloempotje met compost. Zet de potjes met groeiende plantjes in het licht, bij 5 tot 20 gr C;

Zet de potjes overdag buiten bij 5 tot 20 gr C en ‘s-nachts binnenshuis bij ca 15 gr C. Als het buiten kouder is dan 5 gr C, dan de plantjes binnenshuis houden.

Handig: zet de potjes met boontjes in een bak (of wasmand). Zet die bak telkens overdag buiten en ‘s-nachts binnen. Doe overdag gaas over tegen merels die wormen uit de compost halen.

Zet vanaf begin april de potjes met bonenplantjes in de tuingrond. Zet de potjes bij elkaar in de tuingrond in een koude kas of koude bak.

bonen pot tunnel

Handig: zet een kasje van gebogen doorzichtig golfplaat over de bonenplantjes (zie tip 13).

bonenpotjes

Zet bij warm of zonnig weer overdag het kasje open; zet de gebogen golfplaat naast de plantjes.

bonen beker tunnel

Leg bij erg koud weer, koude nachten of bij nachtvorst dubbelgevouwen plastic folie over het golfplaatkasje.

Of maak een bogentunnel van plastic folie over de golfplaattunnel met de bonenplantjes eronder, zie  tip 11.

bonen 2013

Haal vanaf half april de potkluiten met bonenplantjes uit de potjes. Zet de potkluiten in de grond onder de foliebogentunnel, met 30 cm tussenruimte. Bij warm weer overdag de tunnel openzetten. Na 15 mei kun je de folietunnel boven de planten weghalen.

.

A)# Bonen zaaien in koffiebekers met potgrond

Nodig: lege koffiebekers, potgrond, leeg bloempotje, bonenzaad.

Gebruik de plastic koffiebekers telkens opnieuw voor de volgende zaai.

.

B)# Vullen met potgrond, zaaien en water opgieten

  • Doe potgrond in elk bekertje.
  • Druk de potgrond aan met de bodem van een bloempotje.

  • Leg in elke beker 4 bonenzaden op de aangedrukte potgrond.

  • Strooi bij elke beker 1 cm potgrond op de zaden.

  • Druk de potgrond aan met de bodem van een bloempotje.

  • Sproei water op de potgrond.

Potgrond aandrukken en water op sproeien geeft de beste kiemresultaten.

.

C)# De bekers afdekken

  • Dek de bovenzijde van de bekers af met plastic huishoudfolie. De folie ligt ruim over de bekers. Er kan nog lucht onder het folie door.

  • Of zet de bekers in een kweekkasje.
  • Zet de doorzichtige kap op de bak.

  • Met de luchtgaatjes in het doorzichtige bovendeel een klein beetje open.
  • Zo is er wel luchtverversing, maar droogt de potgrond minder snel uit.
  • Zet het geheel bij 18 tot 22 C.

.

D)# Plantjes zichtbaar

Na 7 dagen bij 19 C zijn in alle bekers bonen ontkiemd. Er is in die 7 dagen geen water op gesproeid.

.

E)# Koel en voor een raam

Zet de bekers met opkomende bonenplantjes licht en koel (binnen voor een raam bij 15 C). Zo groeien de bonenplantjes stevig op. Sproei regelmatig een beetje water op de potgrond in de bekers.

Zet bij goed weer de bekers in de tuingrond. Zet er bij koud weer een tunnel van doorzichtig plastic golfplaat overheen.

.

F)# Uit het koffiebekertje, in de grond

Als de plantjes ca 10 cm groot zijn, kun je ze uit de koffiebekers halen en met wortelkluit in de tuingrond zetten. Dat gaat handig met een bollenplanter.

  • Maak met de bollenplanter een kuil in de grond.
  • Laat de tuingrond in de bollenplanter zitten.

Volgens Jantina gaat het uithalen als volgt erg goed;

  • Leg het koffiebekertje met potkluit en plantjes op de zijkant op je hand.
  • Druk tegen de bodem van de beker.
  • Beweeg de koffiebeker en trek de koffiebeker voorzichtig van de potkluit af. De plantjes hebben een vrij grote potkluit, zoals je op de foto ziet.

  • Als de plantjes groot genoeg zijn dan zijn er veel wortels in de potgrond gegroeid.
  • Je kunt dan de plantjes vastpakken zonder dat de potkluit uit elkaar valt.

  • Zet de plantjes in het plantgat in de tuingrond.
  • Schuif tuingrond tegen de plantjes en in de ruimte tussen gat en potkluit.
  • Als nodig kun je tuingrond uit de bollenplanter laten vallen en aanschuiven.

.

G)# Uit het bloempotje/inzet/stripje, in de grond

In plaats van koffiebekertjes kun je ook bloempotjes met inzet en stripje gebruiken. Info in tip 30. Vul het potje met potgrond en zaai daar de bonen in.

Op de foto is het bloempotje met inzet gevuld met potgrond en er staan grote bonenplantjes in. Het potje is ca 9 cm in doorsnede.

  • Haal de inzet uit het bloempotje.

  • Trek aan het stripje om de potkluit los te maken.
  • Haal de potkluit met plantjes van de inzet en stripje.

Zijn de plantjes groot genoeg dan zijn er veel wortels in de potgrond gegroeid.

Je kunt dan de plantjes vastpakken zonder dat de potkluit uit elkaar valt. Daarna kun je de potkluit met plantjes in het plantgat in de tuingrond zetten.

.

H)# Uit een laag geknipt koffiebekertje

Knip van een bekertje een stuk van de rand af. Er gaat minder potgrond in, de plantjes wortelen minder diep en vormen een kleinere potkluit.

Haal de plantjes uit de lage bekertjes zoals bij de gewone, hoge koffiebekertjes. De plantjes hebben een goed gewortelde potkluit.

Je kunt de plantjes vastpakken zonder dat de potkluit uit elkaar valt. Daarna kun je de potkluit in een plantgat in de tuingrond zetten.

.

I)# Uit een gewoon koffiebekertje, maar met weinig potgrond

Je kunt een gewoon koffiebekertje voor ongeveer de helft vullen met potgrond.

Bij mijn proefje waren de bonenplantjes minder snel gegroeid. De potkluit is erg vochtig. Misschien kregen de plantjes te veel water.

De potkluit met plantjes is weer in het bekertje gezet. De plantjes mogen eerst groter groeien.

.

J)# Te warm of te donker

Groeien de bonenplantjes te warme en/of te donker dan groeien de plantjes “spichtig” op. Zie foto’s onder.

  • Bonenplantjes, 8 dagen na het zaaien.

  • Dezelfde plantjes, 1 dag later.

Deze plantjes stonden op een warme, “donkere” plek en hebben lange stengeltjes. De worteltjes groeien niet diep in de potgrond. Als je de plantjes met potkluit en al uit het bekertje haalt dan gebeurt het volgende;

De plantjes hebben een kleine potkluit. De potkluit valt uit elkaar.

.

K)# Bonen zaaien in bloempot/inzet met tuingrond/compost mengsel

Je kunt bonen zaaien in een mengsel van tuingrond en compost (1 op 1). In dit mengsel zijn minder vezels en de potkluit valt gemakkelijker uit elkaar.

Als je in dit mengsel zaait kun je beter een bloempot met inzet gebruiken. Dan kun je de potkluit gemakkelijker uit de pot halen.

  • Bloempot met inzet en compost/tuingrond mengsel, net voor het uithalen.

  • Haal de inzet met potkluit en plantjes uit de bloempot.

  • Leg de inzet met potkluit en plantjes op je hand.
  • Rol en draai de inzet voorzichtig op je hand totdat je de inzet weg kunt halen.
  • Laat de potkluit met plantjes op je hand liggen. Voorzichtig, de potkluit kan uit elkaar vallen.

  • Houd je hand met potkluit en plantjes bij het gat in de grond.
  • Laat het geheel voorzichtig van je hand in het gat in de grond glijden.

.

L)# Samenvatting

Bonen zaaien in bekertjes met potgrond gaat goed. Let op het volgende;

  • Giet (sproei) niet te veel en niet te weinig water op de zaaigrond; teveel water laat de zaden of plantjes rotten, bij te weinig water verdrogen de plantjes of ze groeien langzaam.
  • Laat de plantjes in de bekers groot groeien totdat de wortelkluit groot is. Anders valt de wortelkluit uit elkaar bij het uithalen uit de bekers.
  • Laat de plantjes in de bekers op een lichte, koele plaats opgroeien.
  • Bij gebruik van bloempotjes met bodemgaatjes is water geven gemakkelijker. Er is weinig kans dat de zaden of plantjes gaan rotten.
  • Potgrond bevat veel vezeltjes, de potkluit valt niet gemakkelijk uit elkaar. Dat is handig bij het inzetten in een plantgat in de grond.
  • Bij een tuingrond/compost mengsel valt de potkluit gemakkelijk uit elkaar. Gebruik een pot met inzet en laat de potkluit in het plantgat schuiven.

42 gedachten over “32) Bonen zaaien in potjes en later uitplanten”

  1. Hoi Sjef, Ik heb een moestuintje in Frankrijk en ben daar heerlijk mee bezig. Nu heb ik een klein truckje. Als je de bonen niet voor wil kiemen, leg dan de bonen net voor het zaaien in olie (of zeepsop maar dat vind ik geen smakelijk idee). Dat beschermt de boon tegen uitdrogen bij erg droog weer, of, bij erg nat weer, het rotten van de bonen. Oke, je krijgt er wel vettige handen van maar het werkt goed.

    1. Hoi Yvonne,
      Een moestuintje in Frankrijk. Dat lijkt me erg leuk. Met vaker zonneschijn, hogere temperaturen en minder (nacht)vorst ellende.
      Over dat trucje met onderdompelen in (zonnebloem)olie had ik al ergens gelezen. Ik heb het nooit gebruikt. Maar ik ga het meenemen in een test met oude, schimmelende bonenzaden. Bedankt.
      Andere tuinders kunnen dit trucje natuurlijk ook zelf uitproberen.
      Groetjes, Sjef

  2. Hoi sjef,
    Even een vraag over de potjes methode, als je ze in de tuin gaat zetten, doe je dan 1 bekertje per bonenstaak (stoksnijbonen) ?

    Groeten Marcel.

    1. Hallo Marcel,
      Voor mij is de potjes methode ook nieuw. Op internet gezocht hoeveel staakbonen in een potje. Hier staat wat info: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/bonen_teelt.htm

      Volgens mij kun je het beste 3 tot 5 zaden in een bekertje zaaien. Laat 2 of 3 bonenplanten per bekertje opgroeien. Er kunnen enkele zaden niet ontkiemen of verwijder de kleinste bonenplantjes. Zet later de inhoud van 2 bekertjes per bonenstaak in de grond. Zo heb je 5 of 6 bonenplantjes per staak. Zet de plantjes aan de “binnenkant” van de staken.
      Groetjes, Sjef

  3. Mijn complimenten voor je verslag over het testen van opkweken van bonenplantjes.
    Het is zeer informatief.
    Bedankt.

    Sybren.

      1. Hoi Jan,
        Ja dat gaat goed als de pot groot en diep (genoeg) is. Vul de pot met tuingrond. Maak er plantgaten in. Zet de bonen met wortelkluit in de plantgaten. Vul de plantgaten op met compost.
        groet, Sjef

  4. Hallo Sjef,
    dikke proficiat met je zeer duidelijke uitleg betreffende bonen planten!
    Heb er heel veel van geleerd en het lukte wonderwel dan zij de tips en de foto’s!
    Danke danke vanwege Teresa, een beginnende tuinierster uit Vlaanderen.

    1. Hallo Teresa,
      Dankjewel en graag gedaan.
      Bonen kweken door zaden in de grond te stoppen en dan afwachten gaat niet altijd goed. Bij koud weer, of veel regen, of droog weer kiemen (veel) zaden niet.

      Met enkele handigheidjes (zoals zaaien in potjes of kiemen op vochtig papier) kiemen alle zaden en krijg je veel plantjes die je in de grond kunt planten.
      Groetjes en veel tuinplezier,
      Sjef

  5. Beste Sjef,

    Mijn zoon moet een taak doen i.v.m. bonen in een bokaal laten groeien. Maar het lukt hem niet. Daarom wou ik vragen of je ons uitleg kan geven hoe het wel juist moet.
    Ik dank u alvast.

    1. Hallo Samira,
      Ik neem aan dat je een glazen bokaal bedoelt die een beetje lijkt op degene die op deze site staat afgebeeld: http://woonmooi.be/interieur/zelfgemaakt-terrarium/
      En dat een hand door de opening past.
      In tip 12 van Sjeftuintips staat hoe je bonenzaden op keukenpapier laat kiemen. Laat er bonenplantjes uitgroeien tot ze ongeveer 5 cm hoog zijn. Plant dan de bonenplantjes in de bokaal in de laag (pot)grond. De bonenplantjes groeien dan gewoon verder.

      Succes en groetjes, Sjef

  6. Ik ga het ook proberen met 18 potjes maal 4 zaadjes.
    Bedankt voor de tip en als het lukt of niet, ik bericht het.
    vr. groet Cornelis

  7. Wel Sjef, door de meestal grilligere voorjaren van de laatste decennia, té nat, té droog is onze leemgrond meestal genadiger voor de voorgezaaide bonen tegenover de ter plaatse gezaaide bonen. Ik doe het ook meestal op jouw manier (uit noodzaak dus) en het leuke is dat de opbrengst zeer hoog blijft… Half juni zaai ik bij gunstig weer per staak nog een drietal boontjes bij die in de bescherming van de oudere ranken soms nog erg laat (begin november mits geen nachtvorst) een aantal superverse boontjes oplevert. Mijn tuin bevindt zich in een begenadigd heuvelachtig gebied gericht naar het zuiden in het vruchtbare Pajottenland in België.

    Vr groeten,

    Willem

    1. Hallo Willem,
      Leuk dat je dit met de lezers van Sjeftuintips wilt delen.
      Over later bij-zaaien rondom staken met ranken, daar had ik nog nooit aan gedacht. Ga ik dit jaar ook eens doen.
      Dankjewel voor deze info.
      groeten, Sjef

      1. Vorig jaar voor het eerst gedaan met sperziebonen en snijbonen. Perfect en een grote opbrengst.

  8. Ik heb dit ook gedaan en het werkt goed. Moet je daarna als je ze in de volle grond gezet hebt nog uitplanten? Misschien een domme vraag maar ik begin net met mijn eerste moestuintje.

    1. Hallo Antoinet,
      Je kunt de wortelkluit met bonenplantjes uit een potje halen en elk plantje apart in de grond zetten. In een rij. Tussen 2 plantjes in de rij is ongeveer 8 centimeter.

      Maar je kunt ook de wortelkluit met (4) bonenplantjes bij elkaar in een kuil in de tuingrond zetten. De (4) plantjes groeien vlak bij elkaar groter. Zet elk volgend groepje van (4) bonenplantjes ongeveer 30 centimeter verder in de rij.
      Groetjes en succes,
      Sjef

  9. Ik kiem de bonen vóór in wit zand. Ik heb een grote bak met wit/geel zand. Ik strooi daar de bonen in, strooi er weer wit/geel zand over en dek de bak af met een krant [donker]. Ik zet de bak in de kas. In wit/geel zand krijgen de bonen namelijk hele mooie blanke lange wortels. Dan kunnen de bonen later uitgeplant worden.
    Dit is een tip van een oude tuinder uit het Westland.

    1. Hallo Bertus,
      Dankjewel voor de duidelijke beschrijving van deze werkwijze. Ook handig voor de lezers van Sjeftuintips.
      Inderdaad, in een laag zand gaan de wortels van de bonenplanten naar onder groeien.
      Op keukenpapier gebeurt dat niet. Daar moet je bij het planten de wortels van de bonenplantje de grond in “helpen”.
      Sjef

  10. Ik ben het aan het uittesten. 72 potjes met snijbonen (pronkbonen), en 24 potjes met prinsessenboontjes (rentegevers). Ik ben benieuwd.

  11. Wat ik nu al het tweede jaar op rij deed en met succes; Ik had nog overschotten liggen van rubberfolie (vijverfolie). Ik sneed hier vierkante stukken uit van 50 op 50 cm, insnijden tot het midden en een cirkelvormig stukje uitsnijden voor rond de stok. Zaaien wanneer de grond droog is, de lappen opleggen en met een broesje wat water laten insijpelen via de stok (niet teveel). Bij een hevige bui blijft de grond onder de lap luchtig en eerder droog. Bonen houden van warmte…. en als het zonnetje schijnt warmt deze het zwarte rubber op zodat de zaaisels lekker warm blijven. Vandaag de rubbermatjes verwijderd na amper 5 dagen gezaaid, alle bonen waren er. Eenmaal boven de grond rotten ze uiteraard niet meer. Dit jaar was wél een makkie, warm en droog zonder noemenswaardige regen. In 2016 kregen ze een hevig onweer te verwerken…en nog succes met de matten.
    Uiteraard leg ik lange stokken op de lappen op de grond, langs beide kanten van de staken, om opvliegen (omhoog klappen) door de wind te vermijden.
    Met vriendelijke groet,
    Willem

  12. Mijn complimenten voor al deze gedetailleerde informatie op deze site. Aan alles is gedacht. Echt heel leerzaam.
    Ik heb een vraag over het ontkiemen van snijbonen. Ik kende deze site nog niet en heb de boontjes van de snijbonen gewoon in potjes met aarde laten kiemen. Alleen gebeurde er in 20 van de 24 potjes niets. Na een week heb ik de potjes leeggegooid en kon ik niets meer van de boontjes terugvinden, behalve een plakkerig goedje. In de overige 4 potjes waren 4 boontjes goed ontkiemd. Vraag is wat zou er mis gegaan kunnen zijn? Kan ik de aarde waarin de ;’verdwenen’ boontjes zaten hergebruiken of neem ik dan een risico ivm eventuele schimmels/bacteriën?
    Met dank en groet,
    Jacquelien

    1. Hallo Jacquelien, dank je wel.
      De snijbonenzaden zijn in de aarde verrot. Er is (bijna) niets van die zaden over, ze zijn verteerd door bacteriën en schimmels.
      Zoveel ellende, dat kan alleen maar als de snijbonenzaden te oud waren en niet meer kiemkrachtig.
      Je kunt de aarde zeven, laten drogen en daarna opnieuw gebruiken (niet zoveel water toevoegen). Bij het ontkiemen spelen schimmels en bacteriën een grote rol.

      Je kunt niet gebruikte snijbonenzaden op vochtig keukenpapier laten kiemen tot er kleine bonenplantjes zijn.
      – Gaat dat wel goed, dan was de aarde slecht of te nat. De zaden zijn goed.
      – Krijg je op vochtig keukenpapier veel schimmelende zaden of onfrisse bonenplantjes, dan is het zaad niet goed of te oud. De aarde was dan wel goed.
      Je kunt op mijn site de categorie “bonen” kiezen (rechts). In tip 40), tip 35) en tip 12) staat meer info over bonen kiemen.
      Ik zaai al mijn (snij)bonenzaden op vochtig keukenpapier en zet de plantjes in de tuingrond. Dat gaat super als het zaad goed is. Als de zaden te oud zijn dan merk ik dat op het keukenpapier.
      Succes en groetjes van Sjef.

  13. Bedankt voor de de duidelijke informatie, Sjef. Ik heb in al mijn onwetendheid 2 weken geleden stokslabonen voorgekweekt. Ze zijn nu 15 cm hoog. Erg laat voor zoiets begrijp ik nu. Morgen zet ik ze bij de stokken. Wat denk je: pluk ik nog wat als we beetje mooie nazomer hebben? Groet Peter (Gemert, zuidoost brabant, zo’n beetje de warmste plek van Nederland)

    1. Hoi Peter,
      Ja, ik denk dat je nog boontjes gaat plukken aan die staken. Ik heb goede ervaring met het stokbonenras Westlandia (Westlandse).
      In augustus 2019 had ik enkele bonenplantjes rond staken gezet in mijn achtertuin; in oktober hingen er nog boontjes aan de planten. Dit jaar proberen met meer plantjes.
      groetjes, Sjef

  14. Ik meende dat deze manier wel goed zou zijn, echter is er geen rekening gehouden met de temperatuur buiten en binnen. Hier in Raalte is het ca. 30 graden buiten en 26 graden binnenshuis. Ik heb geen kamers waar ik een koele omgeving kan creëren. Nu is na een week of 8-9 alle potgrond aan het verschimmelen. Het plastic heb ik er af gehaald en zoveel mogelijk aangetaste grond eruit gepeuterd. Van de meeste boontjes zie ik alleen nog de “schilletjes” en het binnenste is waarschijnlijk vergaan. Kort gezegd; alle moeite is voor niets geweest en het is nu te laat om buiten te zaaien/poten. Zwaar teleurgesteld ben ik omdat ik weer in een “goede” tip ben getrapt!

    Dat worden dus boontjes eten van een (super)markt waar talloze handen aan hebben gezeten. Vooral in deze tijden nu niet echt een gezonde maaltijd op tafel of om later in te vriezen.

    Jammer>>>>erg jammer<<<.

  15. Hallo René,
    Inderdaad, erg jammer dat het bonen kweken in potjes mislukt is. De zaden kunnen geschimmeld zijn door het warme weer, doordat de potgrond niet “schoon” was en/of doordat de bonenzaden oud waren en slecht kiemden.

    Maar het is nog niet te laat………
    Je kunt na 9 augustus nog boontjes kweken. Mijn voorstel (en mijn goede ervaring) is:
    Koop (gebruik) voor lage sperzieboontjes zaden van het ras Miracle. Voor stoksperzieboontjes het ras Westlandia (of Westlandse). Deze 2 rassen kunnen erg goed tegen het koude herfstweer.

    Leg een stel bonenzaden in een bak op (6) lagen vochtig keukenpapier (zie ook mijn tip 12 en tip 35). Leg een deksel “los” op de bak. Zet de bak met bonenzaden binnenshuis, 20 tot 30 gr C is oké. Als nodig water op papier gieten; de zaden mogen niet droog worden tijden kiemen.

    Na 3 dagen hebben veel bonenzaden een worteltje, na 7 dagen zijn de grootste bonenplantjes groot genoeg om in de tuingrond te planten. Giet extra water op het keukenpapier, haal voorzichtig de grootste bonenplantjes van het papier en plant die in de tuingrond.
    Je kunt de bonenplantjes in een kuiltje in de grond planten en/of hooi rondom de bonenplantjes in het kuiltje leggen en elke droge dag water geven. Zo groeien de bonenplantjes tijdens een hittegolf goed door.

    Ik zaai nooit bonenzaden in een potje met potgrond, maar altijd op vochtig keukenpapier. Kiemen de zaden slecht (of rotten of schimmelen ze), dan was het bonenzaad te oud. Dat weet je al na enkele dagen. Dan kun je nieuwe zaden aanschaffen.

    Succes, Sjef.

  16. Hallo, voor de eerste keer dit jaar geprobeerd om boontjes te zaaien op vochtig keukenpapier. Na een dag of 10 werden ze bruin en begonnen te stinken. Geen idee wat ik verkeerd heb gedaan. Ras was Prelude.

    1. Hallo Eddy,
      Jij hebt niks verkeerd gedaan. Bonenzaden die schimmelen, bruin worden of rotten op vochtig keukenpapier zijn “oude zaden”. In tip 12, beschrijf ik dit verschijnsel in hoofdstuk B1). Daar staat ook hoe je van schimmelbonen toch nog bonenplantjes kunt kweken.
      In tip 40 nog meer over bonenzaden.

      Voorstel: zaai opnieuw Prelude zaden op keukenpapier en volg de werkwijze van tip 12, B1).
      Of zaai een ander ras bonen op vochtig keukenpapier.
      Succes, Sjef

      1. Dank je wel voor jouw reactie Sjef! Had zelf ook al het idee dat het oude zaden waren, maar op het doosje staat dat ze houdbaar zijn tot 1 juli 2023. Ik denk dat er met die datums gesjoemeld word. Ik probeer het vandaag opnieuw met een ander ras. Nogmaals bedankt Sjef!
        Groetjes Eddy

  17. Ik heb ook pronkbonen gezaaid in koffiebekers is prima gelukt moet ik ze afharden voordat ik ze bij de stokken zet. Ze zijn al 10 cm.

    1. Hoi Margriet,
      Ja, afharden is wel aan te raden; zet de bekers met plantjes overdag buiten en ‘s-nachts binnen. Haal de planten uit de bekers en plant ze in de grond na 15 mei in verband met mogelijk nachtvorst.
      Sjef.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.