22) Uien zaaien in een voortje

In deze tip:

  • Voorwoord
  • Algemene info
  • A)# Zaai op vochtig wc-papier, verplant in potjes met compost, plant in de tuingrond

.

Uien in de tuingrond zaaien geeft vaak weinig oogst; veel uienplantjes gaan dood.

Beter: zaai binnenshuis op vochtig wc-papier, zet ui-plantjes in potjes met compost en plant de grotere ui-plantjes in tuingrond . Dat gaat goed.

.

Voorwoord:

Je kunt uien op 2 manieren kweken;

  • Poot-uitjes planten. Dit zijn kleine uitjes die uitgroeien tot grote. Zie tip 5 . Poot-uitjes worden ook wel plant-uitjes genoemd.
  • Uien zaaien. Hierbij strooi je uienzaadjes in grond. Na opkomst groeien de uienplantjes uit tot grote uien.

Links op deze foto een net met pootuitjes en erboven 3 daaruit gegroeide uien. Rechts een zakje uienzaad en erboven 3 daaruit gegroeide uien. Alle 6 uien zijn ongeveer even groot.

Je kunt rassen pootuitjes en uienzaad kopen waar platte uien uit groeien of meer ronde uien. Net wat je wil.

Mijn Ervaring: bewaarde zaaiuien en pootuien gaan even gemakkelijk schieten (er groeit dan een nieuwe stengel uit de ui en je houdt steeds minder ui over).

.

Algemene info

Uienzaad

Ik gebruik dit ras uienzaad. In een zakje zit 4 gram (honderden zaadjes). Het uienzaad lijkt op preizaad.

Koop of bestel elk voorjaar nieuw uienzaad. Over info over de gegevens op het zaadzakje in   tip 40)  . Uienzaad van “vorig jaar” kiemt veel slechter dan vers.

Je kunt een kiemtest doen. Leg zaadjes op vochtig wc-papier en ga na hoeveel zaadjes binnen een aantal dagen ontkiemt.

.

Zaaitijd:

Zaai in maart; het duurt erg lang voordat een uien-zaadje een grote ui is geworden.

.

Grond

Uien groeien het best in grond die het vorige jaar bemest is (en waar nu nog resten voedingsstoffen in zitten). Heb je toen niet gemest, meng dan compost in de grond vóór het zaaien of planten.

.

Mulching (grond afdekken)

Als uienplantjes in de grond hoger dan ongeveer 10 cm hoog zijn, kun je rondom en tussen de plantjes een dun laagje hooi op de grond leggen. Dat heet “mulchen”. Hierdoor groeien de uienplanten goed door doordat de grond minder snel uitdroogt. En het blijkt ook dat er minder uienplanten dood gaan of aangetast worden door uienvliegen of mineervliegen.

Dus mulching met hooi (of droog gras) tussen de rijtjes en de plantjes helpt.

.

.

A)# Zaai op vochtig wc-papier, verplant in potjes met compost, plant in de tuingrond

Deze werkwijze werkt goed en geeft een grote uienoogst.

 A1) Mini uienplantjes opkweken

  • Vouw een velletje wc-papier dubbel en leg het in een 250 grams kuipje. Je kunt een grijs plaatje invouwen, dan zie je de kiemende zaadjes beter.
  • Giet of sproei koud kraanwater in het kuipje. Giet daarna het water uit het kuipje tot druppelen.

  • Leg ongeveer 25 uienzaadjes op het vochtige wc-papier in een kuipje.

  • Klik het oorspronkelijk of een ander passend dekseltje op het kuipje.
  • Zet het kuipje warm (20 – 25 C) binnenshuis, b.v. op een cv-ketel of boven een radiator.
  • Haal regelmatig het dekseltje eraf en kijk;
    • is het wc-papier nog vochtig (als nodig water op sproeien).
    • zijn er uienzaadjes met een klein wit worteltje er aan.
  • Doe daarna het dekseltje er weer op.
  • Laat het dekseltje eraf als veel uienzaadjes een worteltje hebben.

  • Zet een doorzichtig (champignon) bakje over het kuipje met kiemde zaadjes.
  • Zet het geheel licht en warm (ca 20 C), b.v. binnen op een vensterbank.
  • De onderkant van het doorzichtige bakje raakt de vensterbank, dan droogt het wc-papier niet zo snel uit.
  • Laat de uienplantjes op het vochtige wc-papier groter groeien.

Let op; ziet het wc-papier er lichtgrijs uit, dan is het wc-papier droog. Sproei meteen water op het papier om de plantjes te “redden”.

  • Zodra de grootste plantjes boven de rand van het kuipje uit komen (dat is groter dan op bovenstaande foto), kun je  de grootste mini uienplantjes van papier afpakken en uitplanten.
  • Zet daarna het doorzichtige bakje weer over en laat de kleinere mini-uitjes op het wc-papier groter groeien.

.

A2) Mini uienplantjes oppakken en in bloempotjes zetten

  • Sproei water op het wc-papier, dan laten de mini uienplantjes gemakkelijker van het wc-papier los.
  • Pak elk mini uienplantje tussen duim en wijsvinger van het papier af.

  • Zo ziet een mini uienplantje eruit; bolletje, stengeltje, bocht en worteltje.
  • Je mag een stuk van het worteltje afknippen als het te lang is.

  • (Zet een inzet en stripje in een bloempotje).
  • Vul een bloempotje voor 2/3 met plantgrond (mengsel van gezeefde compost en tuinkalk, verhouding ongeveer 10 op 1).
  • Houd het mini uienplantje vast, het worteltje op de plantgrond.
  • Schep plantgrond op het worteltje en rondom het stengeltje tot het potje vol is. Dat gaat handig met een theelepeltje.

  • Sproei koud water op de plantgrond en het mini-uitje.
  • Zet zo alle grote mini uienplantjes in potjes.
  • Zet de potjes licht en warm (ca 20 C), b.v. binnen op een vensterbank.
  • Geef regelmatig water op de grond. Laat de grond niet uitdrogen.
  • Laat de uienplantjes eerst binnenshuis op een lichte warme plaats groter groeien.

.

A3) Uienplantjes in potjes groter groeien

Je kunt de uienplantjes in potjes binnenshuis voor een raam groter laten groeien. Of buiten in de zon onder een doorzichtige kap en/of een tunnelkas.

Binnenshuis

  • Deze zaaiui-planten zijn binnenshuis voor een raam gegroeid. Eind april zijn ze zo groot, groot genoeg om in de tuingrond te planten.

.

Buiten

  • Zet de bloempotjes met mini-uitjes in een minikasje, de luchtschuifjes open.
  • Zet het kasje overdag buiten.
  • Zet het ‘s-nachts binnen in een schuur of zo. Tegen de kou en slakken.

Zaaiuien G

Zaaiuien H

  • Of zet het minikasje met potjes (met of zonder doorzichtige kap) overdag onder een tunnelkas.
  • Zet de bak ‘s-nachts binnenshuis op een koele plek, tegen slakkenvraat.

zaaiuien o tunnel 1

zaaiuien onder tunnel 2

  • Of zet losse bloempotjes met mini-uitjes in tuingrond onder een tunnelkas.
  • Geef regelmatig water op de grond in de potjes.
  • Laat de uienplantjes groter groeien.

  • Zaaiui-plantjes begin mei, groot genoeg om in de tuingrond te planten.
  • (Als je wil kun je de ui-blaadjes korter knippen tot 10 – 15 cm lengte).

.

A4) Uitplanten in de tuingrond

  • Maak de tuingrond los.
  • Span een (nylon) draad boven de losgemaakte tuingrond. Het is heel handig om een draad met knoopjes om de 10 centimeter te gebruiken.

  • Maak een voortje in de tuingrond. Dat gaat handig met een vorenplankje of een tuinschepje of een margarinekuipje of een plankje.

  • Zet elke 10 cm een bloempotje met uienplantje in het voortje in tuingrond.
  • Duw de tuingrond rondom elk potje aan.
  • Haal elk bloempotje uit de grond.
  • Er zijn nu een ronde plantgaten in de tuingrond gemaakt.

.

Je kunt ook een leeg bloempotje gebruiken om plantgaten te maken.

  • Haal de inzet met uienplantje uit het bloempotje.
  • Trek aan het stripje om de wortelkluit los te maken van de inzet.
  • Haal het uienplantje met wortelkluit van de inzet af (trek, als nodig, het stripje uit de wortelkluit).

  • Zet elk uienplantje met wortelkluit in een plantgat.
  • Druk de tuingrond rondom het plantje aan.
  • Ga door tot alle plantjes geplant zijn of tot het voortje “vol” is.

  • Leg hooi tussen en rond de uienplantjes. Hooi vermindert de uitdroging van de grond beschermt tegen aantasting door uienvliegen en andere insecten.
  • Sproei water op het hooi vlak na inleggen, tegen wegwaaien van het hooi en om de uien water te geven.

.

A5) Groei en oogst

  • Twee rijen zaaiuien-plantjes in mijn achtertuin, met hooi er om heen.

  • Begin augustus de zaai-uienplanten, groot genoeg om te oogsten.

  • In de linker doos is de oogst van pootuien uit mijn achtertuin.
  • In de rechter doos de oogst van zaaiuien uit mijn achtertuin.

.

Geleerd: deze werkwijze (uien zaaien op wc-papier, planten in potjes, opkweken en daarna in de tuingrond uitplanten en verder kweken) gaat redelijk goed.

13 gedachten over “22) Uien zaaien in een voortje”

  1. Dag Sjef,
    Een compliment voor je site en je tips en trucs. Ze werken.
    Ik was helemaal wanhopig omdat mijn bonen niet wilden kiemen. Honderden potjes volgedaan met aarde en 8 uur, 12 uur, 24 uur en 48 uur geweekte bonen. 8 van de 10 verrot en de twee die overblijven zien er toch echt zielig uit. Op aanraden van Luc Dedeene van Plantaardig.com (wat een prachtig boek heeft hij gemaakt hè?) eens bij jouw site gekeken en inderdaad. Ijsbakjes (als jong gezin hebben wij die natuurlijk plenty) werken prima. Mijn bonen staan in de tuin, zeker niet te laat en ik blijf maar leuke weetjes en tips tegenkomen op jouw site.
    Dank daarvoor,
    Monique.

    1. Hallo Monique,
      Ja, bonen zaaien op vochtig keukenpapier werkt uitstekend. Het was mijn eerste succesje bij het kweken van groenten. Terwijl mijn volkstuincollega’s mopperden over verrotte of niet opkomende bonenzaden, had ik altijd volop goed groeiende bonenplanten. Ik heb in de volkstuin dikwijls verteld hoe ik de bonenzaden “behandel”. Maar dan volgde vaak hoofdschuddend: “bonen moet je in de grond leggen, niet op keukenpapier”. Nu is deze werkwijze erg bekend geworden, ook in onze volkstuin.
      En al doende kreeg ik nog meer ideeen en tips.
      Succes met tuinieren en groetjes,
      Sjef

  2. Dag Sjef.
    Inderdaad is jou site waar de beginnende en de doorgewinterde tuinman iets aan heeft.
    Mijn vraag: ik heb plantuien gepoot nu einde mei beginnen veel uien al een zaadkop te krijgen.
    Ik heb dit nog niet meegemaakt.
    Is dit nomaal?

    Groetjes en veel gezonde groeten, Theo

    1. Sjeftuintips heeft deze reactie ook gekopieerd naar “5) Plant-uitjes planten in een voortje”

      Hallo Theo, dank je.
      Plantuien krijgen een zaadkop (gaan schieten) als de temperatuur na het planten ongunstig is. Daarom plant ik tegenwoordig de plantuien later. Niet meer allemaal in maart, maar slechts 1 rijtje in maart/april en in mei de rest van de pootuitjes.
      Op deze internetsite:
      http://www.moestuinforum.nl/help-mijn-uien-beginnen-te-bloeien-t1777.html vind je veel info hierover.
      Groetjes en succes, Sjef

  3. Hallo Sjef,
    Ik lees helaas niets over plantuitjes planten in september en oktober. Het is nu eind september en er staat een heel grote kast in het tuincentrum vol met verschillende soorten poot-uitjes en knoflook. Met erbij een beschrijving dat ze nu de grond in kunnen.

    1. Hallo Bregt,
      Bedankt voor je vraag. Knoflookteentjes kun je in september-oktober planten, dat wist ik al. Dat vind je ook meestal op een zaai/plantkalender.
      Zojuist heb ik op internet gevonden dat je plantuitjes ook tussen 15 september en 15 oktober in de grond kunt zetten.
      Dat was voor mij nieuw, nog nooit gedaan. Hier vind je de site met meer info erover.
      http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/winterui-winterajuin-planten-en/
      Succes en groetjes,
      Sjef

  4. Hallo Sjef.
    Ik zaai uien in februari in een zaaikist van piepschuim (visboer), in de koude kas of broeibak.
    Als de zaailingen ongeveer 5 a 10 cm lang zijn plant ik ze uit. 3 Plantjes bij elkaar, om de 10cm in de rij.
    De uien drukken elkaar weg en dan krijg je een mooi formaat uien. Wil je grote uien dan om de 15cm. Hetzelfde kun je ook met wortels doen alleen zaai ik deze in persblokjes. Gaat erg goed.
    Ik doe dit al enige jaren. Voordeel: je hoeft niet uit te dunnen en minder last van uienvlieg/wortelvlieg.
    Groeten, Bas.

  5. Hoi Bas,
    Dankjewel voor de beschrijving van jouw werkwijze om uien en wortelen te kweken. Andere lezers en tuinders weten het nu ook.
    Het is al wel half maart, maar ik ga morgen jouw werkwijze (voor de uien) ook uitproberen.
    groetjes, Sjef

  6. Hallo Bas/Sjef,

    Ik heb hetzelfde gedaan, twee weken geleden uien gezaaid in de koude kas. Alleen ik zie nog weinig beweging, met andere woorden, het kiemt niet.
    Ik wil nu nog een poging wagen maar waar moet ik opletten? Moeten ze donker staan? Moet de grond nat zijn of juist niet? Bij welke temperatuur kiemen ze het beste? En hoe lang duurt het voor ze gaan kiemen normaal gesproken?

    1. Hoi Richard,
      Als het in die kas gemiddeld te koud is, kouder dan ongeveer 15 gr C, dan duurt het wel enkele weken voordat er uienplantjes te zien zijn. Je kunt beter uienzaadjes binnenshuis in een bakje op vochtig toiletpapier kiemen bij ca 20 gr C. Dan heb je na 4 tot 7 dagen veel uienzaadjes met piepkleine worteltjes eraan. Zaai de gekiemde zaadjes in een kist met zaaigrond en zet die kist binnenshuis tot de eerste uienplantjes boven de grond zijn. Daarna afharden en in de koude kas zetten. In deze tip heb ik die werkwijze in hoofdstuk G)# bijgevoegd.

      De werkwijze op toiletpapier staat ook in tip 19 en 20. Op het vochtig toiletpapier kun je ook zien of het uienzaad een goede kiemkracht heeft.
      Succes,
      Sjef

  7. Hey Sjef,

    Zoals ik zei bij de aardbeien wil ik ook groentjes het volgende jaar doen in potten. Ik zag dat uien en wortels dit ook goed kunnen, beetje verrast over. Nu zag ik in een filmpje dat je van een bestaande ui zaadjes kan krijgen door deze in de grond te stoppen en bloemen te laten krijgen.

    Zelf weet ik dat je zaadjes gewoon kan kopen, maar beetje zelf uitzoeken en dingen proberen lijkt me wel zeer fijn en nu dacht ik om zelf nog te proberen zaadjes te krijgen voor het volgende jaar door nu nog een ui in de grond te zetten. Ik lees dat deze wel snel groeien maar voor goede oogst moet je deze in het voorjaar planten. Heb jij toevallig een idee of dit ook geld als je gewoon zaadjes wilt oogsten? Anders probeer ik het gewoon wel eens uit ( dat is er ook wel leuk aan, bij het planten en zaaien :) )

    Mvg,
    Jo

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.